
14  THE PHOENIX   JANUARY 29, 2021

The IT editorial on the report said, “All 
of Irish society” should be “ashamed  … 
The religious who ran these institutions … 
maintained a “toxic fiction – Irish moral and 
religious exceptionalism”. Now, it went on, 
“The secret service has been declassified”. The 
phrase, “secret service” comes from Michael 
Viney’s path-breaking 1964 series of IT 
articles on treatment of unmarried mothers.

The ‘secret service’ culture  was 
“sustained by an unholy alliance of Church 
and State”, the editorial continued. Readers 
were encouraged to concentrate on the 
‘Church’ part of the equation, in particular 
the Roman Catholic Church. IT readers 
appeared to echo their editor. Eleven of 
13 lead letters for three days following 
contained 24 references to that church.

REDRESS

Two letters represented what was 
actually in the minds of the public, state 
responsibility and redress. Micheál Martin’s 
Eoghan Harris-inspired, ‘society-is-to-blame’ 
apology later that day descended like a lead 
balloon. 

Victims’ demand for redress is supported by 
the commission. Of 15 institutions investigated, 
three were state-run county homes. A further 
three, including Tuam, were local authority 
institutions run by Roman Catholic religious 
orders. Three more were Protestant. All were 
regulated and inspected by state officials. Most 
of the child mortality figure of 9,000, 15% of the 
total, was indifferently recorded, sometimes not 
even recorded. State policy and practice aided 
and abetted the stigmatisation of unmarried 
mothers and of their ‘illegitimate’ children.

The IT is resuscitating a make-the-Catholic-
Church-the-main-patsy narrative. This has also 
been a ministerial imperative since the early 
2000s, so as to steer attention away from official 
liability. To maintain this lop-sided stance, 
silence on other factors is required. In this 

scenario, Protestant survivors (and those who 
did not survive) retreat to the shadows.

A recent IT profile of Tuam’s Catherine 
Corless, said, “In April 2014, she saw an article 
… about an unmarked plot in Dublin’s Mount 
Jerome Cemetery, where children who had 
died at the city’s Bethany home were buried.” 

Corless contacted the article’s author, Alison 
O’Reilly, and the rest is, to some extent, the Irish 
Times version of history. But the Tuam deaths 
were not the first thoroughly recorded.

For some reason, the reader was not told 
that the oddly described “city’s Bethany 
Home” was a Protestant institution. Nor were 
they informed how many “children… had 
died” there. A total of 262 according to the 
commission’s report, most of them between 
1937 and 1947.

Dr Niall Meehan, head of Griffith College’s 
Journalism & Media faculty, published research 
in 2010 listing 219 Bethany children buried 
in unmarked graves. The findings received 
coverage at the time, as did the indefatigable 
efforts of Derek Leinster, former resident and 
Bethany survivors campaigner. For many 
years Leinster’s attempts to focus attention on 
Protestant victims was ignored. In April 2014 
Leinster organised a memorial stone naming, at 

that stage, 222 dead Bethany children. In 2013 
Corless was in contact with Meehan, seeking 
freely given advice on extracting the names 
of Tuam victims and on a suitable memorial. 
Members of the Tuam Graveyard Committee 
were invited to attend the ecumenical service 
and unveiling of the Bethany monument.

Expired, mainly Protestant, infants were 
insufficient in 2010 and in April 2014 to force 
the government to inquire into the running of 
mother and baby institutions. Later release of 
Corless’s research on the unrecorded Tuam 
burials did so. A media generated story that 
hundreds of bodies were deliberately placed in a 
sewage tank played a large role. 

SIMPLY IGNORANT

A difference in the size of the Roman 
Catholic compared to the Protestant population 
in southern Ireland, approximately 90 to 5%, 
gives rise to the mistaken impression that 
control of ‘immoral’ unmarried mothers was 
a uniquely Catholic prejudice and/or that 

Catholic action was uniquely cruel. In 
fact cruelty and intolerance, focused 
on controlling women, features in all 
religions, especially when reinforced with 
state support and sanction. The IT has 
concentrated on the Roman Catholic 
variant of this phenomenon in its news, 
opinion and editorial columns for many 
years.

If the Irish Times was simply ignorant, 
an unusual position for a newspaper, it 
might receive a fool’s pardon. But it is 
not. Besides Meehan’s 2010 research, 
he has continued to write on the subject 
and to make representations on behalf 
of Bethany survivors and those of other 

Protestant-ethos institutions. He has attempted 
to interest the IT in this research, without 
much success. Opinion articles have been 
turned down, though the occasional letter was 
published. 

More recently, the IT stopped publishing 
Meehan’s letters and refused to say why, 
though other outlets take them. He has not had 
anything published in the paper since a two-
month-old letter appeared in January 2020. 
It was published after a Press Ombudsman 
intervention. Continued censorship risked a 
ruling against the paper. 

Meehan’s letter had centred on a mistaken 
Commission on Child Abuse finding, in the 
2009 Ryan report, that 170,000 children were in 
industrial schools. The correct figure is 40,000. 
In reporting this the IT messed up, publishing 
two different figures on how many witnesses the 
commission had interviewed. Intervention by 
the Press Ombudsman let the paper know that 
refusal to correct this was unsustainable. 

THE REPORT of the Commission of Investigation into Mother and 
Baby Homes dominated news coverage recently, especially in the 
Irish Times which has always focused on the treatment of children 
by the religious, especially Catholic clerics. However, the paper 
of record stands accused of having a one-sided approach to such 
abuse. By and large it has refused to investigate serious allegations 
against homes run by Protestant churches. This may be a defensive 
reaction on behalf of the newspaper’s historic, religious ethos. But 
the former owners of the IT, members of the Walker family, were 
deeply involved in one such Protestant institution, the Bethany 
Home, Dublin, which buried at least 262 infants. 

Below is a special report on the links between the Irish Times 
and Bethany and also the newspaper’s suppression of information 
on the abuse of Protestant children in the period covered by the 
commission’s report.

BETHANY BABY HOME  
AND THE IRISH TIMES

Bethany Home

SPECIAL REPORT



THE PHOENIX   JANUARY 29, 2021  15

However, while the ombudsman focused on 
the refusal to publish Meehan’s correction, its 
contents on another subject appeared to be the 
real problem. Meehan’s letter noted also other 
Ryan Report problems, principally failure to 
discuss physical, emotional and sexual abuse 
in Protestant-ethos institutions. The latter 
paid nothing to the Redress Compensation 
Fund, though the state compensated Protestant 
victims. Roman Catholic bodies paid €250m. 
The cost to the State was €1.5bn. Since then 
Meehan has been unable to interest the paper in 
his observations.

EXCLUDED LETTERS

After publication of the Mother & Baby 
Home Commission findings, from 13-21 
January, Meehan sent the paper three excluded 
letters. The first noted an IT summary of the 
Commission’s Bethany Home chapter. The 
paper reported a Bethany matron’s 
view in 1929, that ‘illegitimate’ children 
were peculiarly prone to illness and 
death. Meehan pointed out that the 
state’s deputy chief medical adviser, 
Dr Winslow Sterling Berry (son of the 
CoI Bishop of Killaloe), stated this in 
Bethany in 1939. He contradicted his 
own colleague, a state inspector who 
criticised severe Bethany neglect. That 
information is also in the report. 

In a sea of letters mentioning only 
the Roman Catholic Church, it might 
have been important to note that. The 
paper evidently disagreed.

Meehan’s second letter corrected a 
major error. Under its reporter’s byline 
the paper wrote, “President Michael D 
Higgins has said the state and Catholic 
Church” were responsible for violating the 
rights “of women and children in the mother 
and baby homes.” The president never 
mentioned the Catholic Church. He put most 
emphasis on state responsibility. His reference 
to church and state included all churches.

President Higgins’ information office 
thanked Meehan for notifying the Irish Times. 
The IT ignored him but, soon after, the 
mistake appeared online after the newspaper 
foolishly repeated the error in print. Meehan 
sent reasoned and polite letters to the editor 
on failure to publish; they were ignored also. 
He decided instead on a wake-up call. On 19 
January, he sent the editor a PDF letter with the 
word ‘complaint’ prominently displayed. 

Implicitly, another Press Ombudsman 
intervention was on the cards. That day the 
online report was quietly corrected. On 20 
January in print, an unobtrusive correction 
appeared on the op-ed page. 

Meehan’s second letter also explained to 
the Irish Times why it was prone to such errors. 
He reminded the paper that it published 
only letters criticising the Roman Catholic 
Church, whereas his letters detailed state 
responsibility for Bethany Home death and 
neglect. He cited the seminal September 
1964 Michael Viney Irish Times articles on 
treatment of unmarried mothers, praised in its 
January 13th editorial. Meehan noted that at
Bethany Home’s 42nd annual meeting in 1965,
Katherine Glover, the matron, said Viney’s 
1964 articles “dealt primarily with the Roman 
Catholic population”.

Viney had referred just once to the Church 
of Ireland using what Viney termed two 
“confidential” mother and baby institutions. 
Meehan asked why their names should be 
confidential when Roman Catholic institutions 
were named. It was odd, since the Irish 
Times had reported every year for 40 years 
Bethany’s efforts on behalf of what it termed 
“unwanted” babies.

Viney later noted that his articles “became 
a text for [UCD] sociology students”, 
limited previously to “a syllabus set by papal 
encyclicals”. He said the articles brought 
“Catholic affairs and institutions into the Irish 
Times”. In other words, unmarried motherhood 
was a “Catholic affair” in “Catholic … 
institutions”. 

Meehan has also attempted to persuade the 
Irish Times of its special responsibility. It goes 
beyond the paper’s consistent exposure of the 
perfidy and hypocrisy of the Roman Catholic 

Church, to the exclusion of such behaviour by 
the Church of Ireland. 

Viney, it will be remembered, used the term 
‘secret service’ to describe those controlling the 
lives of unmarried mothers. One such operative 
was Irish Times chairman from 1959-73, Ralph 
Walker. He was the nephew of Hettie Walker, 
Bethany Home Residential Secretary from 
1922-55. 

DYSFUNCTIONAL 

Prior to legalised adoption, Ralph 
Walker, a senior partner in Hayes and Sons, 
wrote informal Bethany Home ‘adoption 
agreements’. One saw Derek Leinster consigned 
to a dysfunctional family in Wicklow that 
abandoned him, illiterate and uncared for, to 
surrounding farms and fields. 

An especially interesting example concerned 
a 23-year-old mother called Emily Sheppy. 
In her 1951 ‘agreement’, Ralph Walker 
represented himself as Emily’s ‘attorney’. It 
stipulated that the proposed adoptive parents 
“bring [Emily’s daughter] up a Protestant”, in 
this case Presbyterian. Extraordinarily, they 
could at any stage ‘transfer the custody and 
management” of the child to a third party of 
their choice. The hapless and penniless Emily 
was threatened with costs of £26 a year and “all 
additional expenses”, should she change her 
mind about the ‘agreement’. 

Her change of mind was a real fear, 
especially three years later when adoption 
became legal and Emily’s consent was required. 

A lie that Emily was uncontactable was officially 
recorded.  

Emily’s daughter, Joyce McSharry, was 
continually told Emily had died of TB and was 
not in the Bethany Home. Joyce was allegedly 
rescued by a social worker. For that reason 
Joyce was never inclined to seek Emily. Emily 
died aged 48 in 1976, lonely and alone. Her 
few treasured possessions included photographs 
of the baby that her ‘attorney’, Ralph Walker 
and others had persuaded her to give up. The 
lies and deceit devastated Joyce when she found 
out, not least as it was continually impressed on 
her that a central tent of her religion was to be 
always truthful.

References to Ralph’s father, Joseph 
(unnamed), are in the Commission report. 
Bethany Home was cash-strapped in the mid 
to late 1930s, at a time of rapidly increasing 
child mortality. That was because, as the 
report explains, in an unavoidable move 

to new premises in 1935 the owner, 
Joseph Walker, demanded £3,000. An 
independent analysis valued the property 
at £2,000. Joseph had Bethany Home 
over a barrel, but eventually agreed 
to £2,750. He had been on Bethany’s 
management committee. Sensibly, at that 
point he resigned.

REGULATED

Meehan and Leinster wrote to Hayes 
and Sons in 2009, 2011 and 2014 to 
inquire after records of Bethany human 
beings whose lives Walker regulated. No 
such files existed, they were told. 

Meehan’s third excluded letter 
contained elements from the first. It 
remarked on an IT report mentioning the 

new Department of Health’s medical Adviser, 
James Deeney in the mid-1940s. Due to high 
infant mortality amounting to neglect, Deeney 
removed a head nun who ran Bessborough 
mother and baby institution. Meehan’s 2015 
submission to the Mother and Baby Home 
Commission contrasted Deeney’s actions with 
those of Winslow Sterling Berry in 1939. Deeney 
did something to avert children dying, whereas 
Sterling Berry did the opposite. 

Berry also argued that public fuss about 
death and neglect about Bethany would go away 
if it stopped admitting and trying to convert 
Roman Catholics. He forced them to stop. It 
was direct evidence of sectarian regulation, to 
the detriment of the health and wellbeing of 
mothers and children. Public controversy about 
Bethany in 1939 caused death to decline in 
1940. As Berry predicted attention went away 
and mortality rates rose to their highest point 
in 1944. That was when Deeney in his new 
Department of Health position became aware of 
death in Bessborough.

Irish Times readers might have been interested 
in that.

That returns us to the shame on Irish society 
that the Irish Times endorsed on 13 January. 
The question is, how much rubs off on the 
newspaper. The paper will doubtless consider at 
some point whether Roman Catholic Religious 
orders and (perhaps also) Protestant churches 
should again contribute to a redress fund. Given 
its view that society is to blame the paper might 
recommend a societal contribution, from the 
Irish Times itself. 

Niall Meehan Catherine Corless

SPECIAL REPORT


